Procedura obsługi osób ze specjalnymi potrzebami
Załącznik nr 1
do zarządzenia Nr 2/2022
Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Bobrowie
z dnia 12 grudnia 2022r
Procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami
w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bobrowie
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1. Niniejsza procedura normuje sposób postępowania pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bobrowie w stosunku do osób ze szczególnymi potrzebami.
§ 2. Celem wprowadzenia procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami jest stworzenie Ośrodka przyjaznym i dostępnym oraz traktowania osób ze szczególnymi potrzebami w sposób zapewniający im poczucie bezpieczeństwa i komfortu.
§ 3. Ilekroć w niniejszej procedurze jest mowa o:
- Osobie ze szczególnymi potrzebami lub Kliencie - należy przez to rozumieć osobę, o której mowa w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062), w szczególności osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, niewidome, niesłyszące, słabo słyszące, z niepełnosprawnością intelektualną, starsze i kobiety w ciąży,
- Podmiocie - należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bobrowie, zwany również Ośrodkiem;
- Pracowniku - należy przez to rozumieć pracownika zatrudnionego w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bobrowie,
- Pracowniku merytorycznym - należy przez to rozumieć pracownika zatrudnionego w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bobrowie do zapewnienia obsługi określonej kategorii spraw, dla których właściwy jest podmiot.
§ 4. Każdy pracownik podmiotu zobowiązany jest do udzielania niezbędnej pomocy osobom
ze szczególnymi potrzebami przebywającymi na terenie podmiotu, kierując się empatią
i poszanowaniem niezależności tych osób.
§ 5. Każdy pracownik podmiotu udziela osobie ze szczególnymi potrzebami pomocy w dotarciu do miejsca obsługi, a w razie takiej konieczności udaje się do niego i realizuje sprawę na miejscu, a po zakończonej obsłudze pomaga w opuszczeniu budynku.
§ 6. W przypadku braku możliwości zapewnienia osobie ze szczególnymi potrzebami dostępności cyfrowej strony BIP Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bobrowie zapewnia się alternatywny dostęp, który w szczególności polega na zapewnieniu kontaktu telefonicznego pod numerem 56 491 33 58 lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej e-mail: gops@bobrowo.org
§ 7. 1.Podmiot zgodnie z art. 6 pkt 3 lit. d ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 poz. 1062) zapewnia,
na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikację w formie określonej w tym wniosku. Zgłoszenie chęci skorzystania ze świadczenia usług Klient może wnieść:
- osobiście w biurze:
GOPS Bobrowo, Bobrowo 27, 87-327 Bobrowo, biuro nr 2,
- pisemnie za pośrednictwem poczty:
GOPS Bobrowo, Bobrowo 27, 87-327 Bobrowo,
- za pomocą poczty elektronicznej e-mail.: gops@bobrowo.org
- poprzez Elektroniczną Skrzynkę ePUAP: /GOPSBobrowo/SkrytkaESP
2. Wzór wniosku o zapewnienie dostępności stanowi załącznik nr 2 do przedmiotowego zarządzenia.
Rozdział II
Szczegółowe zasady obsługi osób ze szczególnymi potrzebami
§ 8. W zakresie obsługi osób z niepełnosprawnością ruchu i osób mających trudności
w poruszaniu się:
- Podmiot zapewnia możliwość skorzystania z przycisku znajdującego się na korytarzu (parter), umożliwiającego wezwanie pracownika Ośrodka, który udzieli takiej osobie pomocy.
- Po ustaleniu sprawy pracownik Ośrodka informuje pracownika właściwego merytorycznie do rozpatrzenia sprawy o konieczności obsłużenia osoby ze szczególnymi potrzebami.
- Pracownik merytoryczny wychodzi do osoby ze szczególnymi potrzebami i w zależności od potrzeb udziela tej osobie pomocy w dotarciu do miejsca obsługi przy uwzględnieniu możliwości wejścia takiej osoby ze sprzętem wspierającym poruszanie się (np. wózek, kula, balkonik), stanowiącym integralną część jej przestrzeni osobistej, a po zakończonej obsłudze pomaga w opuszczeniu budynku Urzędu.
§ 9. W zakresie obsługi osób z niepełnosprawnością wzroku i osób mających trudności
w widzeniu:
- Podmiot zapewnia możliwość wejścia do budynku osobie korzystającej z psa asystującego, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573) bez konieczności wcześniejszego zgłoszenia tego faktu. W tym celu należy umożliwić Klientowi poruszanie się oraz dotarcie do poszczególnych pomieszczeń wraz z psem asystującym.
- Podmiot zapewnia elektroniczny dostęp do dokumentów, informacji o swojej działalności, regulaminach i procedurach zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 848).
- Podmiot zapewnia, by na drodze osoby z niepełnosprawnością wzroku nie znajdowały się żadne przeszkody.
- Pracownik merytoryczny pyta Klienta o preferencje w zakresie formy obsługi
i udostępniania dokumentów (np. dokumenty drukowane z powiększoną czcionką). - Pracownik merytoryczny pomaga (za zgodą tej osoby) wypełnić dokumenty, następnie odczytuje wypełnione dokumenty i wskazuje miejsce na podpis.
§ 10. W zakresie obsługi osób z niepełnosprawnością słuchu i osób z trudnościami w komunikowaniu się:
- Podmiot zapewnia obsługę z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824).
- Podmiot zapewnia Klientowi prawo do skorzystania z pomocy osoby przybranej, zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się, którą może zostać każda osoba fizyczna, która została wybrana przez osobę uprawnioną, posiadająca ukończone 16 lat.
- Rolą osoby przybranej jest pomoc w załatwieniu sprawy w Ośrodku osobie doświadczającej trudności w komunikowaniu się.
- Osoba uprawniona z pomocy osoby przybranej nie może skorzystać wówczas, kiedy wnioskowane dane są prawnie chronione ze względu na ochronę informacji niejawnych, a dostęp do nich przysługuje tylko osobie uprawnionej.
§ 11. W zakresie obsługi osób niesamodzielnych, starszych, z niepełnosprawnością intelektualną:
- Podmiot zapewnia informację i możliwość komunikacji w tekście łatwym do czytania i zrozumienia oraz możliwość przyjścia w towarzystwie asystenta.
- Pracownik merytoryczny w czasie rozmowy z Klientem dostosowuje tempo wypowiedzi i słownictwo do indywidualnych potrzeb Klienta, stosuje powtórzenia, używa prostych zdań pojedynczych, a dłuższe wypowiedzi dzieli na krótsze części, a po każdej z nich upewnia się, czy rozmówca prawidłowo zrozumiał komunikat.
Rozdział III
Postanowienia końcowe
§ 12. Niezależnie od zapisów niniejszej procedury, każdy pracownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bobrowie ma obowiązek okazania wszelkiej pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami z poszanowaniem ich godności, a w razie potrzeby, za zgodą tej osoby, powinien pomóc wypełnić dokumenty i wskazać miejsce na podpis.
§ 13. Osoby ze szczególnymi potrzebami obsługiwane są poza kolejnością. W sytuacji, gdy w Ośrodku jest wielu interesantów, pracownik ma prawo zaprosić osobę ze szczególnymi potrzebami do obsługi poza kolejnością.
§ 14. Niniejsza procedura ma zastosowanie również wobec osób o szczególnych potrzebach wynikających z posiadanych dysfunkcji psychofizycznych, fizycznych i psychicznych organizmu, które trwale lub okresowo utrudniają, ograniczają bądź uniemożliwiają wypełnianie ról społecznych.
Informacje
Anna Gutowska
Anna Gutowska
Anna Gutowska
Anna Gutowska
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bobrowie