Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
 

Biuletyn Informacji Publicznej

Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bobrowie 

Bobrowo 27, 87-327 Bobrowo

 

 

Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2024- 2026

Załącznik do Uchwały XLIX/430/23

Rady Gminy Bobrowo

z dnia 20 grudnia 2023 roku

 

GMINNY PROGRAM WSPIERANIA RODZINY

na lata 2024 -2026

GMINA BOBROWO

 

 

Wykaz użytych skrótów:

GOPS – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bobrowie;

GKRPA – Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Bobrowie;

GZI – Gminny Zespól Interdyscyplinarny;

KPP – Komenda Powiatowa Policji w Brodnicy;

PCPR – Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Brodnicy;

PK – Punkt Konsultacyjny przy UG Bobrowo;

PPP – Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Brodnicy;

PUP – Powiatowy Urząd Pracy w Brodnicy;

OTiRO – Ośrodek Terapii i Rozwoju Osobistego w Brodnicy;

UG – Urząd Gminy Bobrowo.

  1. Wprowadzenie

Rodzina wywiera ogromny wpływ na kształtowanie się osobowości człowieka i jego zdolność funkcjonowania w dorosłym życiu. Rodzina jest pierwotną grupą społeczną, uznawana jest również za elementarną komórkę społeczną. Ma zadane pełnienie funkcji związanych z prokreacją, zabezpieczeniem potrzeb emocjonalnych i materialno-bytowych, socjalizacją i wychowaniem, przekazywaniem dziedzictwa kulturowego.

Prawidłowe wypełnianie tych funkcji uzależnione jest od wielu czynników, leżących zarówno po stronie osób stanowiących rodzinę, ich predyspozycji psychospołecznych, jak i licznych uwarunkowań zewnętrznych. Wszelkie zmiany polityczne, gospodarcze, społeczne, ale również szybki postęp technologiczny, w tym rozwój mediów, nie pozostają tu bez znaczenia. Niosą wiele pozytywnych zmian dla współczesnej rodziny, jednocześnie stanowią wiele zagrożeń dla jej funkcjonowania.

Rodzice, jako opiekunowie są odpowiedzialni za zaspakajanie potrzeb swojego dziecka: biologicznych, psychicznych i emocjonalnych, szczególnie potrzeby miłości, bezpieczeństwa, przynależności i akceptacji, które w dużej mierze warunkują jego prawidłowy rozwój. Siła i specyfika rodziny polega na tym, że po pierwsze, społeczne oddziaływania rodziców na dziecko rozpoczynają się w najwcześniejszym okresie jego życia, kiedy podatność na wpływy jest największa. Po drugie, oddziaływania te, oparte są na silnym związku emocjonalnym, a ich skuteczność pogłębia fakt zaspakajania potrzeb dziecka właśnie przez rodziców. Po trzecie, rodzice oddziałują na dziecko, zarówno w sposób celowy, zamierzony, stosując przy tym, swoisty system kar i nagród, jak również w sposób nieświadomy. W rodzinie dziecko zdobywa pierwsze doświadczenia społeczne, poznaje normy i wartości, przyswaja wzorce zachowania, kształtuje się jego osobowość, indywidualność, sposób percepcji otaczającego świata. Cechą rozwojową dziecka jest silna tendencja do naśladowania osób z najbliższego otoczenia, co stawia szczególnie przed rodzicami odpowiedzialne zadanie przekazywania prawidłowych wzorców. Dziecko wychowuje się uczestnicząc w codziennym życiu rodziny.  Co prawda, z upływem czasu, krąg oddziaływań na dziecko rozszerza się o wpływy innych środowisk (grupy rówieśniczej, instytucji oświatowo-wychowawczych, społeczności lokalnej itp.), to jednak rodzina wciąż pełni decydującą rolę w życiu jednostki.

Z wyżej przytoczonych względów jedną z podstawowych zasad konstytucyjnych jest ochrona rodziny. Art. 71 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej  stanowi, że państwo w swojej polityce społecznej i gospodarczej uwzględnia dobro rodziny, stąd rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej, zwłaszcza wielodzietne i niepełne, mają prawo do szczególnej pomocy ze strony władz publicznych.

Rozwinięcie zagwarantowanej w Konstytucji zasady ochrony i pomocy rodzinie znajdujemy w ustawach szczegółowych, między innymi w ustawie z dnia 9 czerwca 2011r. nakładającej obowiązek wspierania rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych na jednostki samorządu terytorialnego oraz na organy administracji rządowej. Obowiązek ten jest realizowany w szczególności we współpracy ze środowiskiem lokalnym, sądami i ich organami pomocniczymi, Policją, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz organizacjami społecznymi. Ma to elementarne znaczenie biorąc pod uwagę fakt, że dysfunkcjonalność rodziny wynika zwykle z istnienia kilku, często nakładających się, problemów np. niezaradności, braku lub niskich kompetencji rodzicielskich, wielodzietności, bezrobocia, niepełnosprawności, uzależnień, przemocy w rodzinie, czy też zdarzeń losowych wywołujących sytuacje kryzysowe. Wymaga zatem wielopłaszczyznowego, interdyscyplinarnego podejścia i zaangażowania w pracę z rodziną przedstawicieli lokalnych służb społecznych oraz innych podmiotów działających na rzecz dziecka i rodziny, zachowaniem zasady wzajemnej współpracy i poszanowania godności wszystkich uczestników działań. Realizacja programu odbywać się będzie poprzez włączanie do aktywnego udziału rodziny w proces zamian, z wykorzystaniem jej zasobów własnych oraz możliwości wsparcia zewnętrznego.

Podstawowym założeniem Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2021-2023 jest utworzenie spójnego systemu wspierania rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu ról opiekuńczo-wychowawczych w celu przywrócenia im zdolności prawidłowego funkcjonowania. Działania w ramach programu skoncentrowano na całej rodzinie, również w sytuacji umieszczenia dziecka w pieczy zastępczej.

Zadania przyjęte do realizacji w ramach Programu są spójne z obowiązującym ustawodawstwem, w szczególności:

  1. ustawą z dnia 9 czerwca 2011r. o wpieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
  2. ustawą z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej;
  3. ustawą z dnia 4 listopada 2016r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”;
  4. ustawą z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie;
  5. ustawą z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i zapobieganiu alkoholizmowi;
  6. ustawą z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii;
  7. ustawą z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych;
  8. ustawą z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.

 

  1. DIAGNOZA ŚRODOWISKA LOKALNEGO

Gmina Bobrowo jest gminą wiejską dzielącą się na 20 sołectw obejmujących łącznie 33 miejscowości, zajmuje obszar 146,3 km². Strukturę ludności mieszkańców z podziałem na płeć przedstawia tabela nr 1.

Tabela nr 1 Ludność w gminie Bobrowo w latach 2020-2022

Liczba ludności

2020

2021

2022

kobiety

3072

3054

3023

mężczyźni

3225

3184

3181

ogółem

6297

6238

6204

Z danych Ewidencji Ludności Gminy Bobrowo wynika, że osoby wieku produkcyjnym stanowią ok. 61 % ogółu ludności, natomiast ok. 21 % to dzieci i młodzież do 18 roku życia.

Na terenie gminy funkcjonuje 5 szkół podstawowych, oraz 4 oddziały przedszkolne 10-cio godzinne, do których uczęszcza łącznie 766 uczniów i wychowanków (wg stanu na 30.09.2022r.).

Struktura bezrobocia wg danych Powiatowego Urzędu Pracy w Brodnicy przedstawiona została w tabeli nr 2, gdzie widoczny jest spadek liczby osób bezrobotnych na przestrzeni ostatnich lat. Szacunkowa stopa bezrobocia w gminie Bobrowo na koniec roku 2022 wynosiła  6,2%.

Tabela nr 2 Bezrobocie w gminie Bobrowo w latach 2020-2022

BOBROWO

liczba bezrobotnych

bezrobotni z prawem do zasiłku

rok

ogółem

 w tym kobiety

razem

kobiety

2020

246

152

26

16

2021

182

118

22

13

2022

186

119

20

12

 

Na podstawie danych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bobrowie opracowano ogólne zestawienie ilościowe rodzin z korzystających ze wsparcia w wybranych formach, które przedstawia tabela nr 3.

Tabela nr 3  Formy pomocy na rzecz rodzin z terenu Gminy Bobrowo realizowane w latach 2020-2022

Wyszczególnienie

Lata

2020

2021

2022

Liczba rodzin korzystających z pomocy społecznej

158

200

154

Liczba rodzin korzystających ze świadczeń rodzinnych

344

333

307

Liczba rodzin korzystających z funduszu alimentacyjnego

27

24

21

Liczba dzieci korzystających z gorących posiłków w placówkach oświatowych

138

128

122

Liczba osób korzystających z pomocy żywnościowej dla najbardziej potrzebujących w ramach FEAD

246

246

291

Liczba rodzin objęta pracą socjalną

51

153

180

Liczba dzieci korzystających ze stypendiów szkolnych o charakterze socjalnym

154

131

130

Liczba dzieci korzystających z zasiłków szkolnych

3

4

0

Liczba rodzin korzystających z Karty Dużej Rodziny

(wg złożonych wniosków w danym roku)

80

43

213

Liczba dzieci korzystających z Specjalistycznych Usług Opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi

12

12

17

Liczba rodzin  objętych poradnictwem specjalistycznym

7

25

18

Powyżej przedstawione dane wskazują na spadek ogólnej liczby rodzin korzystających ze świadczeń rodzinnych jak również spadek liczby dzieci korzystających ze stypendiów szkolnych o charakterze socjalnym oraz gorącego posiłku. W związku z corocznymi podwyżkami o znaczne kwoty płacy minimalnej przy jednoczesnym pozostawaniu na tym samym poziomie kryteriów dochodowych do świadczeń, liczba osób korzystających ze świadczeń maleje w związku z przekroczeniem dochodu.  Rośnie natomiast zapotrzebowanie na specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz wsparcie specjalistyczne, głównie psychologicznego (co szczególnie widoczne było w 2021r. po okresie pandemii). Widoczny jest wzrost liczby rodzin objętych pracą socjalną.

Na przestrzeni ostatnich lat powodami przyznawania pomocy społecznej było, jak wskazują dane przedstawione w tabeli nr 4.

Tabela nr 4 Powody przyznania pomocy społecznej w latach 2020-2022

Liczba rodzin

 

Przesłanka

Liczba rodzin w 2020r.

Liczba rodzin w 2021r.

Liczba rodzin w 2022r.

 

 

 

Ubóstwo

73

57

69

Bezrobocie

72

59

55

Długotrwała lub ciężka choroba

43

51

46

Niepełnosprawność

54

50

34

Bezradność w sprawach opiekuńczo- wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego

12

6

7

Potrzeba ochrony macierzyństwa

40

43

41

Alkoholizm

3

5

8

Bezdomność

4

4

5

Przemoc domowa

1

1

2

Narkomania

0

0

0

         

W sprawozdaniu za rok 2022 Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bobrowie wykazał 7 rodzin, którym udzielono pomocy z powodu bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych. Jednakże w ocenie Ośrodka dane te nie obrazują rzeczywistych rozmiarów zjawiska - rodziny borykające się z trudnościami wychowawczymi o różnym nasileniu, czy zagrożone ich wystąpieniem, stanowią znaczną część rodzin objętych pomocą społeczną w gminie. Zwykle są to rodziny wieloproblemowe,  w których główny powód korzystania ze wsparcia związany jest np. z bezrobociem, uzależnieniem, czy niepełnosprawnością. Stąd też rozmiary problemu nie są bezpośrednio widoczne w danych statystycznych. Jak wynika z przeprowadzonego rozeznania różne jest także natężenie trudności wychowawczych w tych rodzinach - w przeważającej mierze mają one łagodny czy umiarkowany charakter, związany z często z brakiem konsekwencji w postępowaniu rodziców względem dzieci, niewystarczającą wiedzą na temat potomstwa czy wadliwym wzorcom komunikacji w rodzinach. Negatywne zachowanie dzieci przejawia się często nieposłuszeństwem, lenistwem, zaburzeniami relacji rówieśniczych, do bardziej skrajnych, jak nierealizowanie obowiązku szkolnego, czy sięganie przez młodzież po używki. Jak wynika z przeprowadzonego rozeznania, różny jest także poziom kompetencji rodziców w zakresie opieki i pielęgnacji dziecka, znajomości jego naturalnych potrzeb, jak również umiejętności prowadzenia gospodarstwa domowego, czy gospodarowania budżetem domowym.

W Gminie Bobrowo zatrudniony jest jeden asystent rodziny, który pracuje z rodzinami wymagającymi wsparcia w związku z trudnościami w sprawach opiekuńczo wychowawczych. W roku 2020 z jego pomocy korzystało 10 rodzin, w 2021  - 11 rodzin, natomiast w roku 2022 – 10 rodzin.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bobrowie corocznie kieruje kilka wniosków do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka w związku z niewydolnością w sprawach opiekuńczo-wychowawczych rodziców, które w większości kończą się ograniczeniem władzy rodzicielskiej i oddaniu jej pod nadzór kuratora oraz nałożeniu obowiązków na rodziców w zakresie realizacji działań zmierzających do poprawy sytuacji. W przypadkach, gdy z powodu dysfunkcji w rodzinie bezpieczeństwo dziecka jest realnie zagrożone małoletni umieszczani są w pieczy zastępczej. Jak wynika z danych GOPS w ostatnich latach  wzrosła liczba dzieci z terenu Gminy Bobrowo przebywających w pieczy zastępczej. Zestawienie danych w tym zakresie przedstawia tabela nr 5.

Tabela nr 5 Dzieci z terenu Gminy Bobrowo przebywający w pieczy zastępczej w latach 2020-2022

Wyszczególnienie

Lata

2020

2021

2022

łączna liczba dzieci w pieczy zastępczej

15

18

19

w tym przebywające w:

rodzinach zastępczych spokrewnionych

7

10

11

rodziny zastępcze niespokrewnione

6

6

5

rodzinne domy dziecka

2

2

3

 

 

Jak już wcześniej podkreślano dysfunkcje w rodzinach bardzo często związane są z problemem uzależnienia. Jak wynika z danych Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Bobrowie liczba wniosków o podjęcie działania zmierzającego do leczenia odwykowego w ostatnich trzech latach dotyczy średnio 6 osób w ciągu roku. Z usług gminnego Punktu Konsultacyjnego z związku z problemem alkoholowym korzysta rocznie ok. 6 osób. Dane te zdają się jednak obrazować jedynie wycinek rzeczywistości, zwykle sprawy tego typu ujawniane są dopiero w fazie znacznego natężenia problemów, często gdy rodzina nie widzi już innych możliwości samodzielnego poradzenia sobie z trudnościami lub/i podczas interwencji służb.

            Z kolei z danych Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego wynika, że średnio rocznie prowadzonych jest 16 procedur Niebieskiej Karty w związku z podejrzeniem występowania przemocy w rodzinie. W roku 2022 działaniami GZI objęło 20  rodzin, w których łączna liczba osób wyniosła 76 (w tym 50 osób stanowiły kobiety i dzieci wychowujące się w tych rodzinach). We wszystkich prowadzonych sprawach osobami, co do których istniało podejrzenie, że stosują przemoc, byli mężczyźni, natomiast osobami doświadczającymi przemocy – kobiety, dzieci nie były bezpośrednimi ofiarami przemocy a jedynie świadkami negatywnych zachowań w rodzinie. W przeważającej mierze zgłoszenia dotyczyły przemocy psychicznej, rzadziej przemocy fizycznej. Z uwagi na specyfikę zagadnienia przemocy domowej, również w tym przypadku rzeczywista skala zjawiska na terenie gminy Bobrowo wydaje się nie znajdować odzwierciedlenia w ilości spraw prowadzonych przez GZI.

            Powyższa diagnoza problemów środowiska lokalnego wskazuje obszary wymagające wzmożonych oddziaływań ukierunkowanych na minimalizowanie ich negatywnych skutków. Ważnym elementem projektowania działań w zakresie wspierania rodziny, obok rozpoznania potrzeb, jest zdiagnozowanie zasobów umożliwiających organizację kompleksowego wsparcia dla rodzin znajdujących się w sytuacji zagrożenia i kryzysu. Znajomość potencjału i dostępność usług daje możliwość formułowania celów i zadań, które mogą stanowić spójny system działania na rzecz rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu swoich funkcji opiekuńczo-wychowawczych.

 

Zasoby lokalne w obszarze organizowania wsparcia na rzecz rodziny

Na terenie gminy główną instytucją działającą na rzecz rodzin jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bobrowie, zatrudniający m.in. specjalistów w zakresie pracy socjalnej oraz asystenta rodziny. GOPS realizuje specjalistyczne usługi opiekuńcze dla dzieci z zaburzeniami psychicznym, w ramach których prowadzone jest m.in. terapia logopedyczna, pedagogiczna, rehabilitacja, behawioralna, neurologopedyczna, integracja sensoryczna i psychologiczna. W ramach realizacji zadań na rzecz rodziny prowadzona jest ścisła współpraca m.in. z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Brodnicy, Komendą Powiatową Policji, Zespołem Kuratorskiej Służby Sądowej  przy Sądzie Rejonowym w Brodnicy. Ośrodek mieści się w siedzibie Urzędu Gminy Bobrowo, przy którym działa również Gminny Zespół Interdyscyplinarny, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Prowadzony jest Punkt Konsultacyjny dla osób uzależnionych i współuzależnionych. W ramach poradnictwa specjalistycznego istnieje możliwość uzyskania wsparcia psychologa, również dla rodzin z dziećmi. Ponadto, Gmina współpracuje z Ośrodkiem Terapii i Rozwoju Osobistego w Brodnicy, który prowadzi działalność terapeutyczną w zakresie uzależnień.

Opiekę medyczną w podstawowym zakresie na terenie gminy świadczy NZOZ „Medicom”, który prowadzi dwa ośrodki zdrowia w Bobrowie i Nieżywięciu. Na terenie miasta Brodnicy funkcjonuje Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, która zakresem działania obejmuje również dzieci i młodzież szkolną z terenu gminy Bobrowo.

W gminie istnieje pięć szkół podstawowych oraz cztery 10-godzinne punkty przedszkolne oraz klub dziecięcy. Placówki szkolne, oferują dzieciom i młodzieży dodatkowe zajęcia  rozwijające różnorodne zainteresowania i umiejętności oraz pomoc pedagogów  szkolnych lub pedagogów specjalnych. Szkoły realizują programy profilaktyczne, których tematyka dotychczas obejmowała uzależnienia i problem agresji uczniów. Na terenie gminy Bobrowo działa sześć świetlic środowiskowych, w których zajęcia, ukierunkowane przede wszystkim na organizację czasu wolnego oraz rozwój zainteresowań dzieci i młodzieży, odbywają się raz w tygodniu w godzinach popołudniowych. Do świetlic uczęszczają w większości dzieci z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym z powodu ubóstwa, wielodzietności, wychowywania w rodzinie niepełnej, bezrobocia czy uzależnień rodziców. Jednakże świetlice mają charakter otwarty i przyjmują wszystkie dzieci chętne do udziału w zajęciach.

Istniejąca infrastruktura i zaplecze rekreacyjno-sportowe pozwala na rozwój  zainteresowań mieszkańców. Na terenie gminy znajduje się boisko „Orlik”, duża hala sportowa, przy szkołach oraz w większych wsiach istnieją i są budowane nowe boiska. Aktywnie działa Uczniowski Klub Sportowy „Bobry” oraz Ludowy Zespół Sportowy Bobrowo. We wszystkich miejscowościach powstają place zabaw dla dzieci oraz siłownie zewnętrzne. Ponadto, wytyczone są ścieżki dydaktyczne i turystyczne, nad większymi jeziorami powstały ogólnodostępne plaże i pomosty.

 W gminie Bobrowo działają dwa ośrodki kultury - w Bobrowie i Nieżywięciu - organizują one różnorodne imprezy kulturalne dla mieszkańców gminy  (m.in. cykliczne obchody Dni Gminy, Dożynki, imprezy związane ze świętami państwowymi i kościelnymi, pikniki integracyjne itp.). Biblioteki gminne mają swoje oddziały w pięciu miejscowościach, okresowo np. w czasie ferii czy przerw świątecznych, organizują zajęcia dla dzieci i młodzieży. Do dyspozycji mieszkańców jest 19 świetlic wiejskich, w których w zależności od aktywności sołtysa i społeczności lokalnej odbywają się imprezy integracyjne np. z okazji Dnia Dziecka czy Dnia Matki. W większości wsi funkcjonują Ochotnicze Straże Pożarne oraz Koła Gospodyń Wiejskich. Od kilku lat w gminie istnieją: Stowarzyszenia Koła Gospodyń Wiejskich Gminy Bobrowo „Kobiety z pasją, Stowarzyszenie na rzecz kultywowania tradycji ludowej „Złoty krąg”, Stowarzyszenie na rzecz rozwoju Gminy Bobrowo "Aktywna Gmina". Wymienione organizacje zajmują się przede wszystkim kultywowaniem lokalnej tradycji, folkloru i dziedzictwa kulturowego. Stowarzyszenie „Aktywna Gmina” promuje również rozwój przedsiębiorczości, działalność edukacyjną dotyczącą profilaktyki zdrowia, ochrony środowiska, pomocy dla osób starszych, niepełnosprawnych. Przy części parafii działają Zespoły Caritas zorientowane również na pomoc rodzinom i dzieciom w trudnych sytuacjach.

  1.  Założenia programu

Gminny Program Wspierania Rodziny jest dokumentem przewidzianym do realizacji na lata 2024 – 2026.

Głównym założeniem Programu jest stworzenie i rozwój wielopłaszczyznowego wsparcia rodziny poprzez działania mające służyć:

- wspieraniu potencjału rozwojowego rodziny biologicznej na wczesnym etapie jej funkcjonowania,

- wzmocnieniu systemu gwarantującego prawidłowy proces wychowawczy oraz ochrony dzieci przed nieprzystosowaniem społecznym, marginalizacją i wykluczeniem,

- poprawie sytuacji dziecka w środowisku szkolnym poprzez wzbogacenie oferty edukacyjnej oraz wspieranie uczniów wymagających pomocy,

- zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa dzieci, młodzieży i rodziny poprzez prowadzenie stosownych działań profilaktyczno-edukacyjno-wychowawczych w środowisku,

- zapobieganiu powstawania sytuacji kryzysowych wymagających interwencji oraz skuteczne reagowanie w sytuacjach już zaistniałych poprzez udzielanie wielopłaszczyznowego wsparcia.

Nadrzędną zasadą programu jest ścisła współpraca podmiotów działających na rzecz dzieci i rodzin, co daje gwarancję skuteczności podejmowanych działań. Zakłada się, że skuteczność działań w zakresie przeciwdziałania nieprawidłowościom w funkcjonowaniu rodziny będzie osiągana w szczególności poprzez wczesne podejmowanie działań profilaktycznych oraz pracę z dziećmi oraz ich rodzicami w ich środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym.

Celem działań jest zapobieganie powstawania sytuacji mających niekorzystny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie rodziny, wsparcie jej w zakresie występujących niedomagań, zabezpieczenie potrzeb, wpływanie na poprawę trybu i jakości życia, pomoc we wzmocnieniu jej wydolności opiekuńczo – wychowawczej oraz w sytuacjach zagrożenia dobra dziecka.

  1.  Adresaci programu

            Adresatami Programu są rodziny zamieszkałe na terenie gminy Bobrowo doświadczające problemów opiekuńczo-wychowawczych, zagrożone umieszczeniem dzieci w pieczy zastępczej oraz rodziny, z których dzieci już zostały zabezpieczone poprzez umieszczenie w pieczy zastępczej.

  1.  Cele programu

Cel główny:

Stworzenie spójnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną w Gminie Bobrowo

Cele szczegółowe:

  1. Budowanie bezpieczeństwa socjalnego rodzin

Zadania:

  1. Stałe diagnozowanie i monitorowanie warunków życia rodzin.
  2. Zapewnienie bezpieczeństwa materialno–bytowego rodzin znajdujących się
    w trudnej sytuacji życiowej, której nie są w stanie pokonać wykorzystując własne zasoby.
  3. Objęcie pomocą dzieci w szczególności dożywianiem, zaopatrywanie w przybory i pomoce szkolne, organizowanie wypoczynku w okresie wolnym od zajęć szkolnych, umożliwienie korzystania z  zorganizowanych form spędzania czasu wolnego.
  4. Praca z rodziną poprzez prowadzenie pracy socjalnej przez pracowników socjalnych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bobrowie.
  5. Monitoring funkcjonowania i wydolności opiekuńczo – wychowawczej rodzin oparty na zaangażowaniu i współpracy wszystkich podmiotów działających na rzecz dobra
    i bezpieczeństwa dziecka i rodziny.
  6. Zapewnienie rodzinom specjalistycznego wsparcia i poradnictwa.
  7. Podejmowanie działań w zakresie aktywności społeczno – zawodowej rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym w celu umożliwienia podjęcia zatrudnienia.

Realizatorzy: GOPS, UG, placówki oświatowe, OTiRO, PK, PPP, PUP.

Termin realizacji – proces ciągły, w okresie obowiązywania programu.

  1. Wspomaganie potencjału rozwojowego rodziny

Zadania:

  1. Systematyczne diagnozowanie warunków życia rodzin, ich potrzeb i oczekiwań oraz udzielanie im stosownej pomocy.
  2. Rozwijanie systemu wsparcia i specjalistycznego poradnictwa.
  3. Organizacja specjalistyczny usług opiekuńczych.
  4. Wspieranie i propagowanie różnych form aktywności społecznej działającej na rzecz wspomagania rodzin oraz umacniania więzi rodzinnych.
  5. Promowanie wartości rodzinnych poprzez organizowanie spotkań edukacyjnych mających na celu wymianę doświadczeń, uczenie i pogłębianie umiejętności opiekuńczo – wychowawczych (kształtowanie właściwych ) relacji rodzic – dziecko.
  6. Prowadzenie kampanii medialnych (ulotki, plakaty, artykuły prasowe) na rzecz umacniania rodziny i przeciwdziałania dysfunkcji.
  7. Podejmowanie działań na rzecz powrotu do rodziny biologicznej dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej.
  8. Zapewnienie opieki nad dziećmi rodzicom pracującym.
  9. Podejmowanie działań zapobiegających niedostosowaniu społecznemu dzieci.
  10. Tworzenie i współfinansowanie placówek wsparcia dziennego.
  11. Realizacja na terenie gminy programów zdrowotnych.
  12. Udział gminy w programach rządowych oraz innych programach wspierających rodzinę.
  13. Podejmowanie działań przeciwdziałających przemocy i uzależnieniom w rodzinie.
  14. Doskonalenie zawodowe pracowników podmiotów zajmujących się niesieniem pomocy rodzinie i dziecku.
  15. Podejmowanie współpracy i wypracowanie zasad wspólnego działania wszystkich podmiotów działających na rzecz umacniania rodzin.

Realizatorzy: GOPS, UG, GZI, GKRPA, placówki kulturalno-oświatowe, organizacje pozarządowe,  OTiRO, PK.

Termin realizacji – proces ciągły, w okresie obowiązywania programu

  1.  Wspomaganie dziecka w środowisku szkolnym

Zadania:

  1. Wzbogacanie oferty edukacyjnej oraz wspieranie uczniów uzdolnionych.
  2. Wspieranie potrzeb edukacyjnych dzieci niepełnosprawnych.
  3. Wyrównywanie szans edukacyjnych przez pomoc materialną (stypendia, zasiłki, dofinansowanie imprez szkolnych i wycieczek, udział w projektach).
  4. Wspieranie inicjatyw służących wszechstronnemu rozwojowi dzieci i młodzieży, 
    w tym udział placówek oświatowych w projektach.
  5. Realizowanie przez szkołę programów profilaktycznych wspierających wychowanie dzieci i młodzieży oraz programów edukacyjno – wychowawczych przeciwdziałających patologiom społecznym.
  6. Realizowanie programów prozdrowotnych.
  7. Udzielanie pedagogicznego wsparcia rodzinom i uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji.
  8. Podejmowanie przez szkołę działań mających na celu kształtowanie właściwego zachowania nawyków i postaw życiowych.
  9. Podejmowanie przez szkołę współpracy z innymi podmiotami w zakresie rozwiązywania problemów uczniów z rodzin dysfunkcyjnych.
  10.  Organizowanie zajęć świetlicowych i pomocy dla uczniów.
  11.  Organizowanie dodatkowych zajęć dydaktyczno – wychowawczych dla uczniów
    z trudnościami.
  12.  Organizowanie poradnictwa i konsultacji ze specjalistami dla rodziców.
  13.  Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów społecznych poprzez prowadzenie w szkole programów profilaktycznych dotyczących uzależnień, agresji, radzenia sobie ze stresem.
  14.  Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
  15.  Podejmowanie działań mających na celu integrację dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.

Realizatorzy: GOPS, placówki oświatowe, GKRPA, UG, OTiRO, PK, organizacje pozarządowe.

Termin realizacji – proces ciągły, w okresie obowiązywania programu.

  1. Opieka nad dziećmi z rodzin niewydolnych wychowawczo

Zadania:

  1. Praca socjalna z rodziną przeżywającą trudności opiekuńczo – wychowawcze, prowadzona przez pracowników socjalnych.
  2. Praca asystenta z rodziną przeżywająca trudności opiekuńczo-wychowawcze oraz z rodziną, z której dzieci umieszczono w pieczy zastępczej celu umożliwienia powrotu dziecka do rodziny biologicznej.
  3. Podejmowanie działań w celu zapewnienia nadzoru kuratora nad nieletnimi pozbawionymi dostatecznej opieki ze strony rodziny.
  4. Współdziałanie podmiotów działających na rzecz dziecka i rodziny celem przepływu informacji i podejmowanie stosownych działań.
  5. Organizowanie wsparcia psychologicznego i pedagogicznego dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo.
  6. Tworzenie i wspieranie działalności świetlic i placówek wsparcia dziennego oraz organizowanie w nich pomocy i opieki dla dzieci w godzinach poza szkolnych.
  7. Prowadzenie monitoringu dziecka w rodzinie znajdującej się w sytuacji kryzysowej.
  8. Mobilizowanie rodziców do korzystania z programów korekcyjno –edukacyjno – terapeutycznych oraz specjalistycznych konsultacji.
  9. Priorytetowe przyjmowanie do placówek przedszkolnych dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo.
  10. Organizowanie form wsparcia (kółka zainteresowań, zajęcia wyrównawcze i inne) dla dzieci i rodzin niewydolnych wychowawczo.

Realizatorzy: GOPS, PCPR, KPP, kuratorzy, placówki oświatowe, UG, PPP.

Termin realizacji – proces ciągły, w okresie obowiązywania programu.

  1. Poprawa stanu bezpieczeństwa rodziny, dzieci i młodzieży oraz zapobieganie uzależnieniom i zjawiskom przemocy

Zadania:

  1. Realizacja programów dotyczących uzależnień, agresji, radzenia sobie ze stresem adresowanych do dzieci.
  2. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii, uzależnień behawioralnych, w szczególności dla dzieci i młodzieży.
  3. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służących rozwiązywaniu problemów związanych z uzależnieniami.
  4. Udzielanie pomocy rodzinom dotkniętym problemem alkoholowym oraz zjawiskiem przemocy.
  5. Zwiększenie dostępności do pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych.
  6. Organizowanie prelekcji w szkołach przez specjalistów zajmujących się rozwiązywaniem problemów w tym zakresie.
  7. Promocja pozytywnych wzorców zachowań poprzez organizowanie zajęć, imprez, spotkań ukierunkowanych na wspieranie i prawidłowy rozwój i kreowanie prawidłowych postaw społecznych.
  8. Monitorowanie zjawiska krzywdzenia dzieci i młodzieży.
  9. Udzielanie informacji na temat  instytucji udzielających pomocy w przypadkach zaistnienia przemocy domowej.
  10. Współpraca wszystkich instytucji w zakresie przeciwdziałania przemocy i ochrony ofiar przemocy.
  11. Wspieranie rozwoju i działania podmiotów udzielających wsparcia osobom
    i rodzinom znajdującym się w sytuacji kryzysowej.

Realizatorzy: GOPS, KPP, GZI, kuratorzy, placówki oświatowe, służba zdrowia, GKRPA, PPP.

Termin realizacji – proces ciągły, w okresie obowiązywania programu.

  1.  Przewidywane efekty
  1. Stworzenie wielopłaszczyznowego wsparcia dla rodzin przeżywających trudności opiekuńczo – wychowawcze.
  2. Ograniczenie postępowania  rozwoju patologii społecznych.
  3. Zminimalizowanie negatywnych zachowań wśród dzieci i młodzieży.
  4. Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa socjalnego rodzin.
  5. Ograniczenie powstawania sytuacji kryzysowych w rodzinach.
  6. Ochrona dzieci przed umieszczeniem w pieczy zastępczej.
  1.  Finansowanie

Finansowanie Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2024-2026 odbywać się będzie w ramach środków budżetu Gminy Bobrowo, dotacji oraz środków pozabudżetowych pozyskanych z innych źródeł.

  1.  Monitorowanie i ewaluacja

Koordynatorem Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2024-2026 jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bobrowie. Program monitorowany będzie na bieżąco, natomiast  przedmiotem ewaluacji będzie skuteczność podejmowania działań w oparciu o analizę wskaźników realizacji działań takich jak: liczba rodzin objętych pomocą społeczną;  liczba rodzin, które skorzystały z poradnictwa specjalistycznego;  liczba rodzin/ dzieci korzystających ze stypendiów socjalnych, ze świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego itp; liczba wydanych Kart Dużej Rodziny w ramach programu rządowego; liczba rodzin objętych wsparciem asystenta rodziny; praca socjalna, specjalistycznymi usługami opiekuńczymi, liczba dzieci przebywających w pieczy zastępczej ogółem; liczba rodzin, którym udzielono pomocy z powodu uzależnienia; liczba rodzin, w których wystąpiła przemoc i problem alkoholowy; liczba posiedzeń Zespołu Interdyscyplinarnego i  grup diagnostyczno-pomocowych; liczba zrealizowanych programów/zajęć dotyczących uzależnień, agresji i radzenia sobie ze stresem;  dodatkowych zajęć dydaktyczno -wychowawczych dla dzieci z trudnościami, form spędzania czasu wolnego przez dzieci i młodzież itp.

Monitorowanie i ewaluacja Programu odbywać się będzie poprzez przekładanie w terminie do 31 marca każdego roku, Radzie Gminy Bobrowo sprawozdań z realizacji Programu, sporządzanych na podstawie informacji uzyskanych od podmiotów uczestniczących w realizacji zadań.

 

Przewodniczący Rady Gminy

Ryszard Włodarczyk

Informacje

Liczba wyświetleń: 398
Utworzono dnia: 29.07.2021
Dokument wprowadził:
Anna Gutowska
Dokument opublikował:
Anna Gutowska
Dokument wytworzył:
Anna Gutowska
Wytworzono:
Anna Gutowska
Podmiot udostępniający informację:
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

Historia publikacji

  • 29.07.2024 15:13, Beata Szulc
    Edycja strony: Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2024- 2026
  • 29.07.2021 14:36, Beata Szulc
    Edycja strony: Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2021- 2023
  • 29.07.2021 14:34, Beata Szulc
    Edycja strony: Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2021- 2023

tekst

Informacja o Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bobrowie w tekście łatwym do czytania i zrozumienia - ETR (Easy to Read)