Regulamin organizacyjny
Załącznik do Zarządzenia Nr 7/2024
Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Bobrowie z dnia 03.07.2024r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
w BOBROWIE
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bobrowie zwany dalej „Regulaminem” określa organizację wewnętrzną, zasady funkcjonowania oraz zakres działania komórek organizacyjnych Ośrodka.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Ośrodku – należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bobrowie;
- Gminie – należy rozumieć Gminę Bobrowo;
- Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Bobrowo;
- Radzie Gminy – należy przez to rozumieć Radę Gminy Bobrowo;
- Kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bobrowie;
- Pracownikach – należy przez to rozumieć pracowników zatrudnionych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bobrowie;
- Komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć sekcję lub samodzielne stanowisko.
ROZDZIAŁ II
Ogólne zasady funkcjonowania Ośrodka
§ 3
- Ośrodek działa na podstawie Statutu, obowiązujących przepisów prawa, uchwał Rady Gminy, zarządzeń Wójta, oraz regulaminów, zarządzeń i instrukcji.
- Ośrodek jest samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową Gminy Bobrowo, powołaną do realizacji zadań pomocy społecznej w zakresie wykonywania zadań własnych i zleconych, wynikających z obowiązujących przepisów prawa.
- Ośrodek realizuje inne zadania w zakresie udzielonych pełnomocnictw.
- Obszarem działania Ośrodka jest teren Gminy Bobrowo.
- Nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Wójt.
§ 4
W Ośrodku obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa, zgodnie z którą każdy pracownik podlega bezpośrednio Kierownikowi dokonującemu podziału uprawnień i obowiązków między poszczególnych pracowników i przed którym ponosi indywidualną odpowiedzialność związaną z wykonywaniem powierzonych zadań.
§ 5
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bobrowie podejmuje profesjonale działania na rzecz integracji społecznej oraz poprawy jakości życia mieszkańców Gminy Bobrowo.
- Podstawowym zadaniem Ośrodka jest świadczenie wszechstronnej pomocy społecznej osobom i rodzinom w celu przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać wykorzystując własne zasoby, możliwości, środki i uprawnienia.
- Celem działalności Ośrodka jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych mieszkańców, przeciwdziałanie powstawaniu i rozwijaniu się procesów marginalizacji społecznej oraz w miarę możliwości doprowadzanie do życiowego usamodzielnienia się osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
ROZDZIAŁ III
Struktura organizacyjna Ośrodka
§ 6
- W skład struktury Ośrodka wchodzą następujące komórki organizacyjne (oznaczane według wskazanych symboli):
- Kierownik Ośrodka (przyjęte oznaczenie komórki - KO)
- Dział wsparcia środowiskowego:
- Sekcja Pomocy Społecznej (PS):
- pracownik socjalny / starszy pracownik socjalny / specjalista pracy socjalnej/ starszy specjalista pracy socjalnej; dodatkowo obsługujący Gminny Zespół Interdyscyplinarny (GZI); dodatki mieszkaniowe (DM), dodatki energetyczne (DE), Kartę Dużej Rodziny (KDR), pomoc materialną dla uczniów (PMU), punkt kancelaryjny (PK),
- Wsparcie Rodziny (WR):
- asystent rodziny;
- Sekcja Pomocy Społecznej (PS):
- Dział obsługi świadczeń rodzinnych, alimentacyjnych i pozostałych:
- inspektor
- / starszy referent/ referent / pomoc administracyjna
- obsługujący świadczenia rodzinne (SR), Fundusz Alimentacyjny (FA), zasiłek dla opiekuna (ZDO), ustawę „za życiem” (ZZ), program „Dobry Start” (DS), pomoc materialną dla uczniów o charakterze socjalnym (PMU), prowadzący obsługę kadrową (OK) i obsługę płacową (OP); wydający zaświadczenia do programu „Czyste Powietrze” (CP), obsługujący świadczenia wychowawcze (SW), dodatek osłonowy (DO), dodatek węglowy (DW), realizujący ustawę o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła (dodatki dla gospodarstw domowych -ZCGD, dodatki dla podmiotów wrażliwych -ZCPW, bon energetyczny - BE);
- Dział pomocniczy
- Punkt kancelaryjny (PK)
- opiekunki;
- sprzątaczka.
- Obsługa finansowa Ośrodka (Fn), na mocy uchwały nr XLVIII/415/23 Rady Gminy Bobrowo z dnia 23 listopada 2023r. w sprawie organizacji wspólnej obsługi jednostek organizacyjnych Gminy Bobrowo, z dniem 1 stycznia 2024r. została przekazana do Urzędu Gminy Bobrowo.
- Strukturę organizacyjną Ośrodka oraz zasady podległości służbowej przedstawia schemat stanowiący załącznik do niniejszego Regulaminu.
Rozdział IV
Kierowanie ośrodkiem
§ 7
1. Pracą Ośrodka kieruje Kierownik, który reprezentuje Ośrodek na zewnątrz i odpowiada za prawidłową realizację zadań.
2. Stosunek pracy z kierownikiem Ośrodka nawiązuje Wójt, który jest jego bezpośrednim zwierzchnikiem służbowym.
3. Kierownik Ośrodka działa na podstawie pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Wójta, które określają jego uprawnienia i kompetencje. Upoważnienie może być udzielone również innej osobie - na wniosek kierownika.
4. Kierownik dokonuje czynności prawnych i faktycznych związanych z funkcjonowaniem Ośrodka w stosunku do organów, instytucji, osób fizycznych, prawnych.
§ 8
1. Kierownik wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w Ośrodku.
2. Kierownik może upoważnić pracownika Ośrodka do wykonywania czynności w sprawie zakresu prawa pracy podczas jego nieobecności.
3. Kierownik jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Ośrodka. Wobec kierownika czynności pracodawcy wykonuje Wójt.
§ 9
1. Kierownik kieruje i realizuje zadania Ośrodka określone w Statucie w oparciu o obowiązujące przepisy.
2. W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Ośrodka, kierownik wydaje regulaminy, zarządzenia, instrukcje i polecenia służbowe.
3. Kierownik nadzoruje prace komórek organizacyjnych i pracowników Ośrodka kierując się kryterium legalności, celowości i gospodarności.
4. Kierownik czuwa nad sprawnym funkcjonowaniem Ośrodka poprzez:
- zatwierdzanie dokumentów i decyzji, zgodnie z wydanymi upoważnieniami,
- ustalanie szczegółowego zakresu obowiązków komórek organizacyjnych i pracowników,
- wyznaczanie zastępstw za nieobecnego pracownika w celu zachowania ciągłości działania Ośrodka,
- sprawowanie nadzoru nad prawidłowym wykonaniem obowiązków pracowniczych,
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem zapisów Statutu Ośrodka, Regulaminu Organizacyjnego oraz innych aktów obowiązujących w Ośrodku.
§ 10
- Kierownik współdziała z Wójtem i Radą Gminy w celu efektywnego wykonywania określonych zadań, w szczególności:
- przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy w zakresie dotyczącym działalności i funkcjonowania Ośrodka,
- rozpoznawanie i sporządzanie wykazu potrzeb mieszkańców Gminy w zakresie pomocy społecznej,
- rozpoznawanie zagrożeń społecznych występujących w Gminie,
- opracowanie programów w zakresie rozwiązywania problemów społecznych w Gminie,
- opiniowanie wniosków z zakresu pomocy społecznej zleconych przez Wójta.
- Kierownik składa Radzie Gminy coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej, jak również wspierania rodziny.
§ 11
- Kierownik czuwa nad prawidłowym i zgodnym z przeznaczeniem wydatkowaniem środków przewidzianych w planie finansowym.
- Pod nieobecność Kierownika nadzór nad pracą Ośrodka sprawują:
1) Główny księgowy odpowiadający za wspólną obsługę jednostek organizacyjnych Gminy Bobrowo, w części związanej z finansami Ośrodka,
2) pracownik upoważniony przez Wójta, na wniosek Kierownika, w części związanej z merytoryczną stroną pracy Ośrodka, w zakresie posiadanych pełnomocnictw i upoważnień.
§ 12
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bobrowie jest administratorem danych osobowych w rozumieniu art. 4 pkt 7 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych, w imieniu którego działa Kierownik.
- W celu zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych w Ośrodku powołany jest Inspektor Ochrony Danych Osobowych.
ROZDZIAŁ V
ZADANIA i KOMPETENCJE POSZCZEGÓLNYCH DZIAŁÓW
§13
Zadania poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy określają szczegółowo zakresy czynności ujęte w charakterystyce działów.
§14
Do wspólnych zadań pracowników merytorycznych z wszystkich działów należy :
- właściwa realizacja zadań określonych Statutem, niniejszym Regulaminem oraz innymi przepisami prawa i aktami wewnętrznymi;
- ochrona danych osobowych i informacji niejawnych;
- przyjmowanie interesantów i udzielanie wyjaśnień;
- udzielanie klientom Ośrodka pełnej informacji o dostępnych formach pomocy;
- należyte i terminowe załatwianie spraw klientów,
- prowadzenie postępowań administracyjnych;
- opracowywanie dokumentacji niezbędnej do prawidłowego wydawania pism i decyzji;
- opracowywanie analiz i sprawozdań w zakresie prowadzonych spraw,
- planowanie potrzeb w zakresie realizacji zadań statutowych Ośrodka,
- sumienne wykonywanie powierzonych zadań;
- usprawnienie funkcjonowania organizacji, metod i form pracy;
- rozpatrywanie skarg, analizowanie przyczyn ich powstania, podejmowanie operatywnych działań zapewniających należyte i terminowe ich załatwienie;
- wzajemna współpraca i współdziałanie z innymi pracownikami w celu realizacji zadań;
- przygotowywanie dokumentacji do archiwizacji;
- podnoszenie kwalifikacji poprzez udział w różnorodnych formach szkolenia oraz samokształcenia w obszarze dotyczącym realizacji powierzonych zadań;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika.
§ 15
OBSŁUGA FINANSOWA
- Główny Księgowy, odpowiadający za wspólna obsługę jednostek organizacyjnych Gminy Bobrowo, zajmuje się pełną obsługą finansową Ośrodka.
- Do zadań głównego księgowego należy:
- prowadzenie rachunkowości Ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- wykonywanie dyspozycji środkami finansowymi jednostki;
- dokonywanie kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym, kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
- opracowywanie planu finansowego oraz bieżąca kontrola jego wykonywania i rozliczania;
- prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej dochodów i wydatków jednostki i ewidencja wydatków strukturalnych;
- nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych;
- opracowywanie okresowych analiz, ocen i prognoz oraz sprawozdań;
- sporządzanie bilansu;
- analiza wykonania budżetu oraz wnioskowanie w sprawach zmian w budżecie;
- rozliczenie środków finansowych pozyskanych z dotacji lub konkursów;
- rozliczenie zadłużenia dłużników alimentacyjnych zgodnie z ustawą o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;
- prowadzenie rozliczeń ZUS i US;
- opracowywanie projektów uchwał Rady Gminy, zarządzeń Wójta oraz przepisów wewnętrznych wydawanych przez kierownika Ośrodka obszarze swojego działania;
- kontrola prawidłowości inwentaryzacji prowadzonej w Ośrodku;
- gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą;
- ścisła współpraca ze Skarbnikiem gminy oraz pracownikami Ośrodka;
- odpowiedzialność za całokształt prac związanych z działalnością finansowo-księgową jednostki.
§ 16
DZIAŁ WSPARCIA ŚRODOWISKOWEGO
Dział Wsparcia Środowiskowego realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej oraz wspierania rodzin.
§ 17
1. Do zadań Sekcji Pomocy Społecznej należy rozpoznawanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej, praca socjalna, prowadzenie postępowań w sprawach o przyznawanie świadczeń, podejmowanie interwencji w sytuacjach kryzysowych oraz udzielenie różnych form wsparcia osobom i rodzinom tego potrzebującym. Realizacja zadań w tym zakresie polega w szczególności na:
- świadczeniu pracy socjalnej na rzecz osób i rodzin, ukierunkowanej na wzmacnianie lub odzyskiwanie zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie;
- udzielaniu informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej;
- pomocy w uzyskaniu, dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej, poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy;
- prowadzeniu postępowań w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej :
- dokonywanie analizy i oceny zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy ze strony różnych służb społecznych oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń;
- przyjmowanie i rejestrowanie wniosków,
- przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych,
- gromadzenie materiału dowodowego w toku prowadzonego postępowania,
- wprowadzenie danych do systemu informatycznego, opracowywanie projektów decyzji administracyjnych,
- prowadzenie ewidencji wydanych decyzji administracyjnych w ramach działania sekcji,
- realizacja przyznanych świadczeń pieniężnych i rzeczowych,
- kierowanie do placówek świadczących usługi specjalistyczne,
- prowadzenie kontroli prawidłowości wykorzystania świadczeń z pomocy społecznej przez jej beneficjentów;
- pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań w zakresie zaspokajania niezbędnych potrzeb życiowych jednostek i grup społecznych;
- współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego, instytucjami rynku pracy, zakładami opieki zdrowotnej, placówkami oświatowymi, organizacjami pozarządowymi, policją, sądami, kuratorami, asystentami rodziny oraz różnorodnymi specjalistami w zakresie działania na rzecz osób i rodzin w trudnej sytuacji życiowej oraz ograniczania negatywnych zjawisk społecznych;
- inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin;
- współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia;
- przyjmowanie wszelkich interwencji i zgłoszeń dotyczących spraw z obszaru pomocy społecznej,
- aktywny udział w pracach Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego oraz grup diagnostyczno-pomocowych;
- obsługa organizacyjno-techniczna Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego;
- realizacja dodatków mieszkaniowych oraz zryczałtowanego dodatku energetycznego;
- obsługa rządowego Programu Karta Dużej Rodziny, w tym:
- przyjmowanie kompletnych wniosków o przyznanie Karty Dużej Rodziny,
- rejestrowanie wniosków w systemie informatycznym, wydawanie kart dla wnioskodawców.
- realizację dodatkowych zadań:
- sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej oraz innych sprawozdań i informacji w tym zakresie,
- wydawanie opinii o sytuacji bytowej osób i rodzin na wniosek uprawnionych organów,
- wydawanie zaświadczeń w zakresie świadczeń pomocy społecznej,
- koordynowanie realizacji programów żywnościowych (rządowych; współfinansowanych ze środków europejskich) oraz programów osłonowych,
- prowadzenie postępowań w zakresie weryfikacji przesłanek do wydania decyzji przez Wójta, potwierdzającej prawo do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- obsługa programu „SEPI”;
- obsługa programu „Płatnik”, sporządzanie deklaracji i rozliczeń do ZUS;
- obsługa innych zadań zleconych przez kierownika w ramach udzielonych upoważnień.
2. Przy wykonywaniu zadań pracownicy socjalni zatrudnieni w sekcji są zobowiązani:
1) kierować się zasadami etyki zawodowej;
2) kierować się zasadą dobra osób i rodzin, poszanowania ich godności oraz prawa do samostanowienia;
3) przeciwdziałać praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę lub grupę;
4) udzielać osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy;
5) zachować w tajemnicy informacje uzyskane w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia, chyba że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny;
§18
W zakresie Wspierania Rodzin pracę z rodziną w kryzysie oraz w pieczy zastępczej prowadzi asystent rodziny poprzez wzmacnianie jej zasobów i potencjału, udzielanie wsparcia, uczenie rozwiązywania problemów. Do zadań asystenta rodziny należy, w szczególności:
- opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym;
- opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej;
- udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych, problemów psychologicznych oraz problemów wychowawczych z dziećmi;
- wspieranie aktywności społecznej rodzin;
- motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
- udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej;
- motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych;
- udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych;
- podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;
- prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci;
- realizacja zadań określonych w ustawie o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”;
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną;
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i przekazywanie tej oceny kierownikowi Ośrodka;
- monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną;
- sporządzanie na wniosek sadu opinii o rodzinie i jej członkach;
- współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dzieci i rodzin;
- współpraca z Gminnym Zespołem Interdyscyplinarnym , organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działania na rzecz dziecka i rodziny,
- obsługa innych zadań zleconych przez kierownika w ramach udzielonych upoważnień.
§19
DZIAŁ OBSŁUGI ŚWIADCZEŃ
Na dział obsługi świadczeń składają się samodzielne stanowiska realizujące zadania związane z obsługą świadczeń rodzinnych, alimentacyjnych i pozostałych oraz obsługa kadrowo-płacowa.
§ 20
Stanowiska ds. świadczeń rodzinnych, alimentacyjnych i pozostałych
Do zadań pracowników zatrudnionych na tym stanowisku należy:
- realizacja ustawy o świadczeniach rodzinnych;
- realizacja ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;
- prowadzenie postępowania wobec dłużników alimentacyjnych;
- realizacja ustawy o wspieraniu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” w zakresie dotyczącym jednorazowych świadczeń z tytułu urodzenia dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie lub nieuleczalną chorobę zagrażającą jego życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu;
- realizacja ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci w zakresie koordynacji świadczeń;
- realizacja pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym tj. stypendiów i zasiłków szkolnych;
- realizacja ustawy o dodatku osłonowym;
- realizacja ustawy o bonie energetycznym;
- zadania, o których mowa w pkt 1 – 8 dotyczą w szczególności:
- prowadzenia postępowań w sprawach o przyznanie świadczeń, w tym postępowań odwoławczych,
- przyjmowania i rejestrowania wniosków o przyznanie świadczeń;
- rozpatrywania wniosków zgodnie z obowiązującym stanem prawnym;
- przygotowywania decyzji administracyjnych;
- obsługi programów informatycznych;
- udzielaniu informacji o uprawnieniach;
- sporządzaniu list wypłat,
- prowadzeniu dokumentacji realizowanych zadań;
- planowaniu potrzeb w zakresie realizowanych świadczeń;
- prowadzenia postępowań w sprawach wydawania zaświadczeń o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego dla potrzeb programu „Czyste powietrze”;
- ustalenie zapotrzebowania na środki finansowe na realizację świadczeń;
- wydawanie zaświadczeń w zakresie realizowanych świadczeń;
- współpraca z innymi działami i instytucjami;
- obsługa programu „SEPI”;
- w zakresie spraw kadrowo-płacowych:
- prowadzenie spraw kadrowych osób zatrudnionych przez Ośrodek,
- prowadzenie spraw płacowych,
- rozliczanie umów cywilno-prawnych;
- koordynacja usług opiekuńczych, w tym usług sąsiedzkich,
- zaopatrywanie Ośrodka w niezbędne do jego funkcjonowania materiały biurowe, środki i urządzenia,
- wykowywane obowiązków koordynatora czynności kancelaryjnych w Ośrodku i prowadzenie składnicy akt,
- prowadzenie i redagowanie Biuletynu Informacji Publicznej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bobrowie,
- obsługa innych zadań zleconych przez kierownika w ramach udzielonych upoważnień.
§ 21
DZIAŁ POMOCNICZY
W ramach działu pomocniczego działa punkt kancelaryjny oraz zatrudnione są opiekunki i sprzątaczka.
§ 22
Punkt kancelaryjny wykonuje czynności związane z przejęciem i zaewidencjonowaniem przesyłek w dzienniku korespondencji, segreguje wpływającą korespondencję według jej treści oraz przedkłada do dekretacji kierownika lub osoby przez niego upoważnionej.
§ 23
- Do zadań opiekunek należy świadczenie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania osób wymagających opieki, polegających na zaspakajaniu codziennych potrzeb życiowych oraz umożliwianiu kontaktów z otoczeniem.
- Szczegółowy zakres świadczonych usług dostosowany jest do indywidualnych potrzeb osób korzystających z pomocy opiekunki i obejmować może czynności gospodarcze związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego oraz czynności pielęgnacyjne w podstawowym zakresie związanym z utrzymaniem higieny osobistej.
§ 24
Do zadań sprzątaczki należy utrzymanie porządku w pomieszczeniach Ośrodka.
Rozdział VI
Pracownicy
§ 25
- Ośrodek jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.
- Warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą określa Regulamin Wynagradzania Pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bobrowie.
- Ośrodek na podstawie umowy z Urzędem Gminy Bobrowo oraz Gminną Biblioteką Publiczną prowadzi wspólną działalność socjalną. Świadczenia realizowane są w ramach Międzyzakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Rozdział VII
Zasady załatwiania spraw, podpisywania pism, decyzji i innych dokumentów
§ 26
1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bobrowie przyjmuje interesantów w dni robocze w godzinach:
- poniedziałek: 715-1600, - od wtorku do czwartku: 715-1515, - piątki 715-1430
2. Asystent rodziny i opiekunki wykonujące obowiązki w miejscu zamieszkania osoby lub rodziny objętej wsparciem pracują w systemie zadaniowego czasu pracy.
§ 27
1. Wszelka korespondencja wpływająca do Ośrodka jest ewidencjonowana w rejestrze korespondencji Ośrodka, dekretowana przez Kierownika i przekazywana pracownikom merytorycznym.
2. Ogólne zasady postępowania ze sprawami wniesionymi przez interesantów określa kodeks postępowania administracyjnego, Instrukcja kancelaryjna oraz przepisy szczegółowe dotyczące poszczególnych kategorii spraw.
§ 28
1. Pracownicy według zakresów czynności są odpowiedzialni za merytoryczne, sprawne i rzetelne załatwianie spraw w oparciu o obowiązujące przepisy prawa oraz zasady współżycia społecznego.
2. Pracownicy załatwiają sprawy według kolejności ich wpływu z uwzględnieniem stopnia ich pilności.
3. Przy załatwianiu indywidualnych spraw klientów Ośrodka pracownicy zobowiązani są do:
- udzielenia informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnienia treści obowiązujących przepisów,
- niezwłocznego załatwiania spraw, a jeśli to niemożliwe do określenia terminu załatwienia,
- informowania zainteresowanych o stanie załatwienia sprawy,
- informowania o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżenia.
4. Interesanci mają prawo uzyskać informację w formie pisemnej lub/i ustnej.
§ 29
- W sprawach skarg i wniosków kierownik Ośrodka przyjmuje interesantów w każdy wtorek w godzinach od 900 do 1400.
- Ośrodek prowadzi rejestr skarg i wniosków.
- Rozpatrywanie skarg i wniosków odbywa się na zasadach określonych w § 27 regulaminu.
§ 30
1. Do podpisu wyłącznie przez kierownika Ośrodka zastrzeżone są następujące dokumenty:
1) zarządzenia,
2) decyzje i postanowienia w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego w ramach posiadanych upoważnień,
3) korespondencja wychodząca, za wyjątkiem korespondencji, do podpisywania której upoważniony został pracownik,
4) decyzje w sprawach osobowych pracowników Ośrodka,
5) sprawozdania, na których wymagany jest podpis kierownika,
6) inne dokumenty zastrzeżone przepisami prawa.
2. Pisma, o których mowa w ust. 1 przygotowują pracownicy merytoryczni Ośrodka, a następnie przedkładają do akceptacji i podpisu kierownika, z adnotacją, który pracownik sporządził dokument.
3. W czasie nieobecności kierownika lub w innych uzasadnionych przypadkach dokumenty wymienione w ust. 1 pkt 2), 3) 5) 6) podpisuje Wójt lub osoba upoważniona przez Wójta na wniosek kierownika Ośrodka. Dokumenty dotyczące spraw wymienionych w ust.1 pkt 4), w przypadku długotrwałej nieobecności kierownika, podpisuje pracownik wyznaczony przez kierownika, w ramach udzielonego upoważnienia.
§ 31
Zasady podpisywania dokumentów księgowych określa Instrukcja obiegu dokumentów finansowo-księgowych.
Rozdział VIII
Kontrola w Ośrodku
§ 32
1. System kontroli w Ośrodku obejmuje kontrolę zewnętrzną i wewnętrzną:
- Kontrolę wewnętrzną na bieżąco sprawuje kierownik Ośrodka i główny księgowy odpowiedzialny za obsługę wspólna jednostek organizacyjnych Gminy.
- Kontrolę zewnętrzną wykonują:
- Wójt
- Skarbnik Gminy
- Sekretarz Gminy
- inne instytucje do tego powołane na podstawie przepisów szczególnych.
2. Kontrola ma na celu:
- zapewnienie bieżącej i pełnej informacji służącej kierownikowi do doskonalenia działania Ośrodka,
- badania zgodności działania z obowiązującymi przepisami prawa,
- ocenę efektywności i sprawności działania Ośrodka,
- badanie prawidłowości obsługi interesantów,
- zapewnienie przestrzegania dyscypliny pracy,
- ustalenie przyczyn stwierdzonych nieprawidłowości,
- sprawdzenie wykonywania zaleceń pokontrolnych.
3. Kontrole zewnętrzna odnotowuje się w rejestrze kontroli określając:
- datę kontroli,
- zakres i przedmiot kontroli,
- wyniki kontroli,
- termin usunięcia nieprawidłowości w przypadku ich stwierdzenia,
- potwierdzenie wykonania zaleceń pokontrolnych.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 33
Sprawy nieuregulowane w niniejszym Regulaminie a dotyczące funkcjonowania Ośrodka ustala kierownik w formie zarządzeń.
§ 34
Wszelkie zmiany niniejszego Regulaminu mogą być dokonywane w trybie przewidzianym dla jego wprowadzenia.
Informacje
Anna Gutowska
Anna Gutowska
Anna Gutowska
Anna Gutowska
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej